20.jpg
Stručně z historie
  • 1985 - představení modelu s pětidveřovou karoserií (liftback) - Scorpio I
  • 1986 - nové šestiválcové motory 2.4i a 2.9i
  • 1989 - nový motor 2.5TD
  • 1990 - představena karosářská varianta sedan
  • 1991 - nový motor 2.9i V6 24V Cosworth, karosářská varianta kombi a pohon všech čtyř kol (4x4) na přání
  • 1992 - Modernizace modelu (facelift)
  • 1993 - nový motor 2.5 TD o výkonu 85kW
  • 1995 - Výrazná modernizace modelu - Scorpio II, nové motory 2.0i 16V, 2.3i 16V a 2.9i V6 24V Cosworth
  • 1996 - motor 2.5 TD s elektronickou regulací, naladěný na 92kW, s ochranou proti přehřátí
  • 1998 - malá modernizace modelu (facelift) a na konci roku ukončení výroby bez uvedení nástupce

Parametry motorů 1985 (1.8, 2.0, 2.0i, 2.8i, 2.5 D)
Parametry motorů 1990 (2.0i, 2.4i, 2.9i, 2.5 TD, 2.5 D)
Parametry motorů 1992 (2.0i, 2.9i, 2.9i 24V Cosworth, 2.5 TD)

Předchůdci Scorpia

V roce 1972/73 zařadil evropský Ford do svého výrobního programu vůz vyšší střední třídy GRANADA Mk. I Ford Granada(4dveřový sedan a 2dveřové kupé, později přibyl 2dveřový sedan a kombi) vybavené pokrokově řešeným odpružením zadní nápravy pomocí kyvných ramen s diagonálními osami kývání a nadprůměrnými jízdními vlastnostmi. Granady byly výborné a trvanlivé vozy se skvělou pověstí, kombi nabízela obrovskou ložnou plochu a vnitřní prostor.

Vrchol nabídky GRANADY Mk.II - verze 2.8i upravená italským studiem Ghia - byly vybaveny nekompromisním šestiválcem o výkonu 118 kW (160 PS) s mechanickým vstřikováním K-Jetronic a také veškerým komfortem od elektrických okem přes kožená vyhřívaná sedadla Ford Granada Kombi(nebo dokonce sportovní Recara) a elektrický šíbr až po klimatizaci a palubní počítač.

Těmito vozy jezdil i známý George Cowley alias Gordon Jackson z televizního seriálu The Professionals. Ten se jako správný skotský gentleman nezatěžoval řazením a používal osvědčenou třístupňovou automatiku C3...

 

1985 - SCORPIO se představuje

Po složitém vývoji a testování byl v dubnu 1985 představen nový Fordův vůz vyšší střední třídy s názvem SCORPIO (ve Velké Británii Granada Mk. III).

Ford ScorpioAutomobil se dodával v modelových variantách CL, GL a Ghia s 5dveřovou karoserií typu hatchback, dostal do vínku motory 1.8 OHC 2V, 2.0 OHC, 2.0 OHC EFI, 2.8 V6 EFI, 2.5 D, 2.5 TD a dvě rychlostní skříně (5stupňovou přímo řazenou převodovku a 4stupňovou automatiku). Vůz měl všechna kola nezávisle zavěšena, přední na nápravě McPherson s jednoduchými příčnými spodními rameny a šikmými tlumičovými a pružícími vzpěrami, zadní na ramenech s diagonálními osami kývání. Verze GL a Ghia měly na přání montováno zařízení, které nezávisle na zatížení vozu samočinně regulovalo jeho světlou výšku. Dvouokruhové brzdy s účinným podtlakovým posilovačem byly na všech kolech kotoučové, přední v nitřním chlazením, zadní s omezovačem brzdného tlaku. Standardně bylo do všech verzí montováno ABS (Anti-lock Brake System). Palivová nádrž o objemu 70 litrů byla umístěna s ohledem na požadavky pasivní bezpečnosti za zadními sedadly a chráněna poměrně dlouhou deformační zónou.

Interier Interiér vozu byl navržen s ohledem na ergonomické a bezpečnostní zásady v době vzniku vozu. Přední sedadla (u verzí GL a Ghia výškově seřiditelná) byla vybavena samonavíjecími bezpečnostními pásy (s pětipolohově nastavitelnými horními úchyty) a opěrkami hlavy. Zadní sedadlo bylo dělené v poměru 40:60, přičemž každou část šlo sklopit samostatně vpřed, což umožňovalo změnit podle počtu pasažérů a předmětů zavazadlový prostor z původních 0.44 m3 na 0.83 m3. Obě krajní místa zadního sedadla byla rovněž vybavena samonavíjecími pásy, přičemž provedení Ghia nabízelo opěradla s elektricky nastavitelným sklonem.

Ve standardní výbavě měl Ford SCORPIO ABS, halogenové světlomety či stírač zadního elektricky vyhřívaného okna, jehož topná vložka současně slouží jako anténa radiopřijímače vestavěné HiFi soupravy. V rámci standardní výbavy mohla mít Scorpia centrální zamykání, elektricky ovládaná okna, tempomat či palubní počítač. Na přání bylo možné objednat doplňky z Fordova sportovního programu RS.

Tradiční britský výrobce Coleman Milne navrhl na základě nového Fordova vozu své luxusní prodloužené limuzíny a... pohřební vozy. Stejně oblíbená byla SCORPIA jako policejní vozy.

 

 

 

 

 

1986 - SCORPIO získalo titul Automobil roku a přichází s pohonem 4x4

Na tomto úspěchu mělo velký podíl to, že SCORPIO bylo jako první vozidlo sériové produkce standardně vybavováno systémem ABS. V tomto roce byl také představen vůz SCORPIO 4x4 s trvalým pohonem obou náprav. Byl zde použit stejný systém jako u typu SIERRA.

1987 - SCORPIO dostalo motory s katalyzátorem

SCORPIO se zařadilo mezi "zelené" vozy - získalo pohonnou jednotku 2.9i V6 s katalyzátorem. Motor vznikl odvozením ze staršího typu 2.8i V6. Objevila se i verze Executive, která měla nejluxusněji vybavený interiér, motor 2.9i a automatickou převodovku.

1988 - SCORPIO Merkur uvedeno v USA

Merkur Scorpio byla severoamerickou verzí evropského SCORPIA Mk I. Vůz byl prodáván v dealerské síti Lincoln - Mercury v letech 1988–1990. Jediný motor, který Merkur Scorpio nabízelo, byl 2.9i V6 12V s několika malými odlišnostmi od běžného provedení. Výkon byl kvůli přizpůsobení emisním limitům v USA snížen na 140 PS. Vůz byl prodáván jako luxusní střední třída, nikdy všan nedosáhl plánovaného úspěchu, s jakým počítala Ford Motor Company. Jeho prestiž snižovaly časté problémy s elektroinstalací. Mezi drobné odlišnosti od evropské verze patřil například montovaný spojler s třetím brzdovým světlem (viz obr). Ford zrušil značku Merkur v roce 1990.




1989 - SCORPIO dostalo nový motor DOHC

Od května byly do SCORPIA montovány nově vyvinuté řadové čtyřválce o objemu 1998 ccm se dvěma vačkovými hřídelemi. Jedna z nich ovládá sací, druhá výfukové ventily. Výkon motoru 2.0i DOHC je 120 PS.

1990 - SCORPIO bylo představeno ve čtyřdveřové verzi

Na mezinárodním autosalonu v Ženevě je představena 4dveřová verze Fordu SCORPIO. Vůz byl o 75 mm delší než jeho 5dveřový bratr a zavazadlový prostor činil 0,49 m3.

Cosworth1991 - SCORPIO dostalo nový motor V6 DOHC Cosworth

V oficiální nabídce se objevil motor 2.9i Cosworth. Jedná se o vidlicový 6válec s rozvodem DOHC, 24 ventily a výkonem 143 kW (195 PS). Vozy s tímto motorem měly výhradně automatickou převodovku, na zadním čele nenápadné označení 24 V a sériově jezdily na 16palcových discích z lehké slitiny.

 

1992 - SCORPIO přichází s karoserií Combi (Wagon)

Evropský Ford po 7 letech konečně nabídl v únoru 1992 svou vlajkovou loď v provedení kombi. Prototypy byly vyrobeny ještě s původní karoserií 1985-91, ale do výroby se tato verze již nedostala. Najdeme ji jen na Scorpio Kombiněkterých propagačních materiálech z té doby.

Spolu se zavedením stejšnu proběhl facelift ostatních dvou provedení. SCORPIO dostalo nové bílé blinkry (dříve byly použity u některých verzi s motory Cosworth a na přání jako součást zvláštní výbavy), zadní světlomety, zadní čelo s reflexivní úpravou, jiné vstřikovače předních skel, volič automatické převodovky s rovnou dráhou a přepracovaný interiér.

1993 - SCORPIO Topas je vybaveno 2 airbagy

Prvním vozem Fordova evropského programu se sériově nabízenými airbagy se stal koncem roku 1993 model SCORPIO Topas. Vůz měl airbagy SRS (Suplemetary Restraint System) na místě řidiče i spolujezdce. K bezpečnosti cestujících přispívaly i napínače bezpečnostních pásů.





 

 

 

1994 - SCORPIO druhé generace - pokračování