28.jpg

Pro Ford Scorpio Club přeložil z www.fordscorpio.co.uk: Medick

Nikde bohužel není vysvětleno, co způsobuje, že tekutina někdy v zrcátku vytvoří tmavé mapy, jindy je naopak úplně průhledná a to bez ohledu na napětí (je zde nějaký chemik/fyzik/filozof, co nám to vysvětlí?

Sundání:
V návodu od Forda je údajně chyba - zrcátko se ze skla nesundáva směrem dozadu (do kabiny) ale směrem dopředu (k motoru). Opatrnost je na místě, protože hrubým zacházením může i prasknout přední sklo!!

Zrcátko je vlastně klasický monochromatický LCD displej typu "twisted nematic". Prostě jako běžná kalkulačka, nebo digitální hodinky. Něco k principu: mezi obyčejným sklem a běžným zrcátkem je tekutina, tzv. ne(u)matická nebo-li tekutá krystalická struktura, chovající se odlišně přiložením elektrického napětí - polarizací se částice uspořádají tak, že odrážejí světlo (tmavý povrch), nebo propouštějí světlo (povrch podle pozadí displeje). Podle napětí zrcátko stmavne buďto jednoduchym způsobem on/off, nebo podle intenzity světla dopadnutého na senzor světlocitlivého čidla.

Tekutina může být agresivní k různým "nestandardním" plastům. Rukavice nejsou úplně zbytečné.

Záchrana zrcátka:
jak vypadá vypitvané zrcátko a jak se pitvá, je vidět na následujících fotkách:

Pokud zrcátko již vyteklo, je po něm. Pokud zrcátko má v sobě mapy, je po něm taky. Na internetu jsou k vidění jisté veselé pokusy o to, "srovnat" neposlušnou kapalinu elektrickým napětím, ale o žádném úspěchu jsem se nedočetl.

Jak ho zachránit, pokud ho chceme provozovat i po vytečení?
Po rozpitvání zjistíme, že zrcátko má dvě vrstvy, mezi nima má tu zázračnou tekutinu a po okrajích jsou dvě vrstvy (sklo a zrcátko) slepeny epoxidem. Obě vrstvy k sobě lnou díky kovovým svorkám po obvodě zrcátka (a asi i díky epoxidu). Na obou delších hranách zrcátka jsou ještě klasické elektrické kontakty, které zajišťují napájení "displeje".

Je nutné obě skla pečlivě vyčistit (přední průhledné sklo je extrémně tenké a obvykle praskne), odstranit zbytky tekutiny, nahradit epoxid nějakou jinou obdobnou hmotou (Bauhaus, Obi, Hornbach, atd.) a opětovně slepit do jedné částí, ze stran nasadit kovovou zubatou svorku a hotovo... Nebo nic nelepit, přední sklo vyhodit, a zrcátko pouze nějak obratně v rámečku upevnit. Proč? Pokud přední sklo nepřežilo, tak bude mít zrcátko v rámečku vůli - je tedy vhodné ho nějak zafixovat - buďto termolepidlem (tím co je přilepeno brčko u krabičkových džusů), nebo obyč. kyanakrylátem - vteřinové lepidlo.

Fantazii se meze nekladou. Ještě malý doplněk - to přední tenké sklo by mělo mít antireflexní úpravu, proto se vyplatí v rámci možností ho zachránit. Jako alternativa lze koupit zrcátko z Mondea, Peugeota, ...