29.jpg

Ford Scorpio byl nástupce modelu Ford Granada byl uveden na evropský trh v roce 1985 po téměř 10-ti letém vývoji pod kódovým označením GRETA.

 

Z hlediska konstrukce se jednalo o průlomový model, neboť při vývoji bylo použito v dosud nevídané míře počítačů a technologie CAD. Z hlediska evropského trhu se jednalo o vlajkovou loď automobilky Ford a přímo navazovalo na předchůdce Ford Granada. Ve Velké Británii si model zachoval původní označení Granada, s přídavkem MkIII., až do roku 1994, kdy se výrobce přiklonil k názvu Scorpio pro celý kontinent.

V USA se model prodával jako Merkur Scorpio ca to v jediné specifikaci s motorem V6 a ve výbavě odpovídající evropské verzi Ghia. V nabídce karoserií byl Ford typicky štědrý a první model do roku 1994 nabízel jako 5-ti dveřový hatchback, 4-dveřový sedan a prostorné kombi s označením Turnier. Nový model 1994 - 1999 pak jen jako sedan nebo kombi.

Nabídka motorů kopírovala to, co měl Ford aktuálně k dispozici - tedy většinou se jednalo o agregáty zděděné po starších modelech a průběžně zlepšované. Z hlediska použité techniky se u Scorpia jednalo o zvětšenou kopii modelu Ford Sierra.

Vývoj modelu v datech
  • 1985: uvedení na trh s motory 1.8, 2.0, 2.0i, 2.8i a 2.5d
  • 1987: drobné retuše v interiéru, inovace klíče zapalování na legendární Fordův 6-ti hran, verze 4x4 v nabídce, u motoru V6 v nabídce uzávěrka diferenciálu
  • 1989: zavedení katalyzátorů do nabídky, vylepšená přístrojová deska, zavedení motoru 2.0 DOHC, zahajení prodeje v USA pod názvem Mercury Scorpio, inovace motoru 2.5d přidáním turbodmychadla
  • 1990: první facelift zahrnující jiný tvar zpětných zrcátek, nárazníků, označení výbavy, tvar světlometů a přední masky, uvedení sportovně laděného modelu Cosworth
  • 1992: druhý facelift zahrnující opět změnu tvaru a velikosti světlometů a nárazníků, přepracování interiéru, zlepšení sytému ABS a především zavedení modelu kombi pod názvem Tournier.
  • 1993: zavedení airbagu řidiče a spolujezdce do výbavy, brzdový systém převzatý z modelu Ford Mondeo, další dílčí vylepšení turbodieselu
  • 1995: nový model, jedná se fakticky o rozvíjení původní myšlenky t.j. značných retuší na původní technickém základě. Design vzbuzující rozporuplné reakce a v podstatě počátek konce Scorpia.
  • 1997: nabídka benzínových motorů se omezuje jenom na 2.3 16v, drobné retuše na světlometech a masce chladiče. neustále klesající prodeje.
  • 1999: vyrobeno posledních 500 exemplářů. Scorpio odešlo ze scény bez přímého nástupce a roli vlajkové lodi převzal na evropském trhu model Ford Mondeo
Použité motorizace
  • Pinto: motory konstrukce OHC, obsah 1800 - 2000ccm, zpočátku elektronicky ovládané karburátory Pierburg, posléze opatřeny vstřikováním Bosch L-Jetronic s řídící jednotkou Ford Motorcraft
  • DOHC: řada 2000, zpočátku jako 8-mi ventilový motor se dvěma vačkami, později jako verze 16v. V moderní historii Fordu v Evropě se jedná zřejmě o nejvydařenější agregát, vynikající i dnes robustností, dlouhým kilometrovým proběhem a relativně příznivou spotřebou.
  • Cologne: motory V6 s obsahem 2.8 s rozvodem OHV, montované již od poloviny 70. let do modelů Ford Zephyr, Ford Cortina, Ford Granada, ale i do vozidel Saab. Koncem 80. let z tohoto motoru vznikly dvě další verze a to 2.4i a 2.9i, vybavené elektronickým vstřikováním a lambda sondou.
  • Cosworth: V6 2.9 24v, o výkonu 195 KS do r.1995 a 207 KS od r. 1995 - 1998. Oceňován byl výkon a vyrovnanost běhu, méně již servisní práce a časté drobné poruchy na elektroinstalaci.
  • Diesel: motory 2.5d a 2.5td, v průběhu výroby několikrát modernizovány. Výkonová škála od 69 do 125 KS.

Jednotlivé motory měly vždy několik výkonových verzí, v závislosti na aktuálních emisních nařízeních a modelové politice výrobce v té které zemi. Zajímavostí jistě bylo použití verze 4x4, na jejímž vývoji se se podílela významná firma v tomto oboru Ferguson.

Varianty výbavy

Standardně se do vozů Scorpio montoval systém ABS - vůbec jako do prvního na světě tento systém figuroval již v základní verzi.

  • CL: v Anglii též TX, standardní výbava s textilním čalouněním a mechanickým ovládáním oken a polohovatelným volantem, zrcátek atd. možnost doobjednat pouze střešní okno a posilovač řízení (od modelového roku 1992 standard). U verze kombi standard roletka v zavazadlovém prostoru.
  • GL: v Anglii též GLS, GLX - luxusnější verze obsahující již centrální zamykání, tónovaná skla, výškově stavitelný sedák řidiče, palubní počítač ( s ohledem na rok výroby.... ), je možné doobědnat sadu spoilerů ze značkového příslušenství RS, kožené čalounění, atd.
  • Ghia: v Anglii také jako Scorpio X nebo Ghia X, kompletní elektrická výbava, kožené čalounění, vyhřívaní čelního skla, klimatizace a tempomat
  • Merkur: verze pro USA, pouze s motorem V6 a v kompletní výbavě, v prodeji v letech 1988 - 1990 a to v celkovém počtu 13000ks.
  • Saphir: modelové roky 1991 a 1992, vycházel s výbavy GL a nabízel metalické laky a imitaci dřeva v obložení interiéru, přední mlhovky
  • Topas: pouze s motorem 2.0 DOHC a to v letech 1990 až 1995,mimo kožených sedaček jako Ghia, navíc však s předními sedačkami Recaro, poprvé ve standardu 2 airbagy.
  • Ghia Ultima, Ghia Executive: výbavy z konce života modelu, jednalo se o kompletně vybavené auta u kterých se marně hledala příplatková položka....
  • Optional, Style: poslední 2 modelové roky, standardně klimatizace, kola z lehkých slitin, elektricky ovládané sedačky s masážní funkcí od Recaro, chromové ozdoby, atd.

Zdroj: Wikipedia